červenec 2020
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

KzN banner 234x60

červen

Noční pozorování je možné od 22:00 pouze po předchozí telefonické domluvě pro skupinu max do 15 osob (s rouškami). (volejte alespoň 3 dny předem). Nejprve se podíváme co je na obloze vidět a poté se podíváte dalekohledy. (doporučujeme teplé oblečení na ven)

mimořádná pozorování

červen 2020

kveten 2020Astronomických nocí si v květnu neužijeme. Snad nám jasné večery nebo rána doplní noční svítící oblaka (NLC). Měsíc bude v úplňku 5. června a dokonce vstoupí do zemského polostínu svojí spodní částí, ale maximum připadá na 21:25 SELČ, takže to možná nepůjde zaznamenat ani fotograficky. Venuše bude pozorovatelná ve dne a koncem měsíce i na ranní obloze. Pozor na 19. června dopoledne, kdy Venuši zakryje Měsíc. Viditelnost Merkuru nejspíš skončí v první dekádě června. Ráno máme krásně pozorovatelný Jupiter i Saturn a nízko i Mars. Kometa C/2017 T2 (PanSTARRS) jistě také potěší. V červnu ji najdeme podle obrazce Velkého vozu a podrobněji se jí věnuje druhá strana mapky, kterou si stáhnete v PDF.

převzato:  http://udalosti.astronomy.cz/

polostínové zastínění Měsíce

Plostínové zatmění v pátek večer bude na hranici viditelnosti pouhýma očima, navíc jeho maximální fáze nastává při východu Měsíce. V Praze Měsíc vychází ve 20 hodin 58 minut SELČ, největší přiblížení úplňku k plnému zemskému stínu se odehraje ve 21 hodin 25 minut SELČ při výšce Měsíce asi 3,5° nad obzorem. Měsíc v tom okamžiku bude svým jižním okrajem asi 0,2° severně od plného zemského stínu, takže polostínové zatmění snáze odhalí až fotografie.

převzato z: astro.cz

ledenRok se nám pěkně zakulatil a s 1. lednem 2020 tu je další mapka od Aleše Majera. Její aktuální PDFko nám na přední straně nabízí tradiční přehledovou mapu a seznam zajímavých úkazů a na zadní straně pak aktuality o viditelnosti planet, komet nebo planetek. Tentokrát je zaměřena především na viditelnost komety C/2017 T2 (PanSTARRS), ale také na polostínové ztamění Měsíce, které proběhne 10. ledna. Kromě informací o planetách nechybí ani podrobnosti k meteorickému roji Kvadrantid, které by mohly padat ráno 4. ledna. Měsíc projde Hyádami nedaleko jasného Aldebaranu v Býkovi 7. ledna. K jeho přiblížení s Marsem dojde ráno 20. a 21. ledna a na konci ledna nás čeká i konjuknce s jasnou Venuší na večerní obloze. Nejblíže budou 28. ledna. Šťastný rok 2020, užijte si ve zdraví krásné úkazy, které nás čekají.

/ převzato z http://udalosti.astronomy.cz /

Polostínové zatmění Měsíce 10. ledna 2020.
2020 01 10 Zat Mesice Popis

otevřeno bude od 19:00 -21:00

Úkaz nastává za úplňku, kdy náš kosmický soused prochází v blízkosti stínu vrženého Zemí do kosmického prostoru. Zatmění nenastává při každém úplňku, neboť dráha Měsíce je vůči rovině zemské dráhy skloněna  přibližně  o 5° a zemský stín na obloze pokrývá ve vzdálenosti Měsíce kruhovou plochu o úhlovém průměru jen 1,5°. Měsíc proto zemský stín i jeho blízké okolí častěji mine a k žádnému zatmění nedojde. Polostínové zatmění je očima patrné jen v době, kdy se Měsíc nachází opravdu blízko okraje zemského stínu. Vypadá to pak, jakoby někdo měsíční úplněk z okraje začadil černým kouřem.

Číst dál: Polostínové zatmění 2020 leden

KVADRANTIDY

2020 01 04 Kvadrantidy Mapka

Hned o prvním lednovém víkendu roku 2020 vrcholí meteorický roj Kvadrantidy, jehož radiant (směr, odkud meteory na obloze vlivem perspektivy vylétají) leží v dnes již neexistujícím souhvězdí Zedního Kvadrantu. To bylo zrušeno v roce 1922 a nacházelo se na pomezí Pastýře a Draka, jen kousek východně od oje „Velkého vozu“.

Za rojem s největší pravděpodobností stojí fragment již přes 500 let neexistující komety, který byl v roce 2003 objeven a katalogizován pod označením C/2003 EH1. Původní těleso s označením C/1490 Y1 způsobilo na jaře roku 1490 meteorický déšť pozorovaný v čínském městě Ch'ing-Yang. Meteorický déšť byl nejspíše spojen se zánikem tohoto tělesa. Dráha tělesa C/2003 EH1 se s dráhou Země protíná v téměř kolmém úhlu, což způsobuje krátkou aktivitu roje (každoročně mezi 1. a 6. lednem). Samotné maximum je velmi ostré, s proměnlivou aktivitou 60 až 200 meteorů za hodinu a trvá jen několik málo hodin. Vlivem gravitace Jupiteru se proud roje od Země vzdaluje, takže přibližně za 1000 let už Kvadrantidy lidé pozorovat nebudou.

Maximum Kvadrantid vychází na ráno v sobotu 4. ledna 2020 v 9:20 SEČ. To znamená, že nejvíce meteorů bude pozorovatelných před rozbřeskem. Vzhledem k tomu, že Měsíc zapadne zhruba 50 minut po půlnoci a tzv. nautický soumrak začíná až v 6:35 SEČ, tedy pouhé 3 hodiny před maximem roje, doporučujeme tak pozorovat oblohu zejména od 1 hodiny ranní až do rozbřesku. Se stoupajícím radiantem bude stoupat aktivita roje a zároveň je vyšší šance na jasné meteory. K ránu by tedy mohlo zazářit s každou hodinou až 80 meteorů.

K pozorování meteorů doporučujeme najít místo daleko od měst s minimálním vlivem světelného znečištění, nejlépe na horách s odkrytým obzorem. Ke sledování jevu není třeba žádné přístrojové vybavení, neboť meteory se náhodně objevují na všech místech oblohy. Rozhodně je však nutné nepodcenit mrazivé počasí a vybavit se teplým oblečením. Nejlépe se meteory pozorují vleže, ideální je mít teplý spacák a karimatku.

prosinecPředchozí měsíc přinesl možnost pozorovat všechny planety. Nyní v prosinci už se nám nabídka zužuje. Jupiter se schová ve sluneční záři. Merkur je prvních pár dní v měsíci vidět ráno. Naopak Venuše se stává stále hezčí Večernicí. Ráno se zlepšuje viditelnost Marsu. Měsíc bude narůstat k úplňku, který připadá na 12. 12. a poměrně úspěšně tak zakryje většinu meteorů z roje Geminid, které mívají maximum kolem 14. prosince. 26. prosince nastane prstencové zatmění Slunce – nejblíže na Arabském poloostrově, např. ve Spojených Arabských Emirátech, ale také v Indii a Indonésii. Měsíc se protáhne kolem Venuše na konci prosince 28./29. 12. Velmi rychle k jihu spěchá kometa 2I/Borisov a její pozorovací okno pro nás končí. Naopak kometa C/2017 T2 (PanSTARRS) se nyní nachází vysoko ve Vozkovi.

/převzato  http://udalosti.astronomy.cz/